Vidutinės metinės automobilio eksploatacijos išlaidos Lietuvoje: kaip atrodome Europos kontekste?

Automobilis Lietuvoje – ne prabanga, o būtinybė. Daugeliui žmonių tai vienintelė patogi susisiekimo priemonė, ypač gyvenant užmiestyje ar regionuose, kur viešasis transportas nėra pakankamai išvystytas. Tačiau automobilio eksploatacija reikalauja papildomų išlaidų, kurios kiekvienais metais kinta priklausomai nuo kuro, draudimo kainų, techninės priežiūros ir kitų veiksnių.

Kiek vidutiniškai per metus automobiliui išleidžia lietuviai?

Remiantis naujausiais Eurostat ir Numbeo duomenimis, vidutinės metinės automobilio eksploatacijos išlaidos Lietuvoje svyruoja tarp 2 000 ir 3 000 eurų per metus, priklausomai nuo automobilio tipo, būklės, kuro tipo ir vairavimo įpročių. Šios išlaidos apima:

  • Degalai – apie 1 000–1 200 eurų per metus, jei vairuotojas nuvažiuoja apie 15 000 km per metus.
  • Draudimas (privalomasis ir KASKO) – nuo 150 iki 500 eurų.
  • Techninė priežiūra ir remontas – vidutiniškai 300–600 eurų.
  • Padangos, tepalai ir kiti eksploataciniai kaštai – apie 150–250 eurų.
  • Automobilio vertės mažėjimas – dar keli šimtai ar net tūkstančiai eurų per metus.

Lietuvoje dauguma vairuotojų renkasi naudotus automobilius, kurių vertė mažesnė, bet priežiūros kaštai gali būti didesni dėl dažnesnio remonto.

Kaip atrodome Europos kontekste?

Palyginus su kitomis Europos šalimis, Lietuvos vairuotojai išlieka tarp mažesnes automobilio eksploatacijos išlaidas turinčių vartotojų. Štai kaip Lietuva atrodo palyginti su kitomis šalimis (vidutinės metinės išlaidos eurais):

  • Vokietija: 4 000–5 000 €
  • Prancūzija: apie 4 000 €
  • Italija: 3 500–4 500 €
  • Lenkija: 2 500–3 000 €
  • Latvija: 2 200–2 800 €
  • Estija: apie 2 800–3 200 €
  • Švedija: virš 5 000 €
  • Norvegija: net iki 6 000–7 000 €

Lietuva patenka į žemesnę išlaidų skalės dalį, panašiai kaip Lenkija ar Latvija. Tačiau svarbu įvertinti ne tik absoliučias išlaidas, bet ir kokią dalį pajamų tenka skirti automobilio eksploatacijai.

Išlaidos automobiliui – kokią dalį pajamų tenka skirti?

2024 m. duomenimis, Lietuvoje vidutinės grynosios metinės pajamos siekia apie 13 000–15 000 eurų. Vidutiniai automobilio eksploatacijos kaštai siekia apie 2 500 eurų per metus, kas sudaro apie 17–19 % nuo metinių pajamų.

Palyginimui, Vokietijoje, kur vidutinės metinės pajamos siekia apie 35 000–40 000 €, išlaidos automobiliui sudaro tik apie 10–12 %, Švedijoje – dar mažiau, nes vidutinės pajamos siekia virš 45 000 €. Lenkijoje – apie 18 %, panašiai kaip Lietuvoje. Lietuvoje važinėti automobiliu kainuoja mažiau nei daugelyje Vakarų Europos šalių, tačiau santykinė finansinė našta gyventojui – viena didesnių Europoje.

Išlaidos automobiliui – kokią dalį pajamų tenka skirti?

2024 m. duomenimis, Lietuvoje vidutinės grynosios metinės pajamos siekia apie 13 000–15 000 eurų. Vidutiniai automobilio eksploatacijos kaštai siekia apie 2 500 eurų per metus, kas sudaro apie 17–19 % nuo metinių pajamų.

Palyginimui, Vokietijoje, kur vidutinės metinės pajamos siekia apie 35 000–40 000 €, išlaidos automobiliui sudaro tik apie 10–12 %, Švedijoje – dar mažiau, nes vidutinės pajamos siekia virš 45 000 €. Lenkijoje – apie 18 %, panašiai kaip Lietuvoje. Lietuvoje važinėti automobiliu kainuoja mažiau nei daugelyje Vakarų Europos šalių, tačiau santykinė finansinė našta gyventojui – viena didesnių Europoje.

Dalis vairuotojų renkasi elektromobilius, tikėdamiesi sutaupyti. Iš tiesų, elektromobilių eksploatacijos išlaidos yra mažesnės – elektra kainuoja pigiau, nei degalai, automobiliai turi mažiau besidėvinčių dalių, mažesni techninės priežiūros kaštai. Tačiau didelė elektromobilio kaina ir vis dar nepakankamai išvystyta įkrovimo infrastruktūra atbaido nemažą dalį vartotojų.